Техніки позитивного звертання до учнів
Техніка „Я
висловлювання" (до класу і до окремого
учня)
· Я хотіла б щоб ви (опанували, навчились,
засвоїли) допоможіть мені, будь ласка, (зробіть, прочитайте, напишіть,
виконайте)...
Техніка
надихання (до класу)
· Я хочу вас навчити ... Це не просте
завдання, але я вірю, що кожен з вас опанує цей (... спосіб) і ви успішно
справитесь з цим завданням. (до учня)
- Я (
знаю, відчуваю, бачу, вірю), що ти справишся з цим завданням і в тебе все
вийде, зосередься і постарайся..
· Я вірю, що ти знайдеш в собі сили виконати
це завдання.
Техніка
схвалення (до
класу)
- Я така
задоволена, що ми всі сьогодні так дружно і злагоджено попрацювали
- Мені приємно про це сказати, що сьогоднішню тему ви
так уважно слухали і тому так добре засвоїли. (до учня)
- Як
добре, що ти повірив у свої сили і виконав це завдання.
- Як чудово, що ти не зупинився перед труднощами, а
подолав їх.
Техніка
спонукання (до класу)
·
А зараз зосередьтеся, заспокойтеся і
постарайтеся вловити основну думку, (до учня)
·
Зосередься, подумай і зверни увагу на ось цей
пункт
Комбінація
технік надихання - схвалення.
Надихнути і схвалити
як уже успішно зроблену справу, (до класу і до окремого учня)
· Я (вірю, знаю, відчуваю), що ми зробимо цю
аплікацію і всі попрацюємо дружно і злагоджено, кожен добре постарається.
Комбінація
технік надихання спонукання
· Я (відчуваю, знаю, вірю), що цю задачу
зрозуміють всі, тільки зосередьтеся, уважно послухайте і ви всі зрозумієте.
Комбінація
технік спонукання – схвалення (до класу і до окремого учня)
· Зосередьтеся, подумайте і ви дасте відповідь на запитання, яке я зараз поставлю.
· Я впевнена, що ви добре попрацюєте, дасте
чудові відповіді.
Поради для вчителя
1. Вчитель повинен за
будь-яких обставин поважати почуття власної гідності кожного зі своїх
вихованців і формувати у нього це відчуття. Він повинен бачити в кожному учневі
творчу особистість, що розвивається, і підтримувати його прагнення до
самовдосконалення.
2. Лише глибока пошана і
довіра, щира любов до дітей, дбайливе відношення до їх етичних відчуттів
допоможуть створити обстановку взаєморозуміння, від якої істотно залежить і
характер етичних стосунків в школі.
3. Справедливість в оцінці
знань і вчинків учнів – один з важливих регулювальників етичних стосунків.
Вчитель має бути вимогливим по відношенню до учнів, але його вимогливість має
бути доброзичливою, такою, що поєднується з повагою, душевною теплотою, такою,
яка може бути осмислена, зрозуміла його вихованцями. Вчитель повинен
пред'являти до учнів посильні вимоги і не допускати сліпого підпорядкування цим
вимогам, боротися проти рабської покірливості дітей у взаєминах з іншими
людьми. Проте необхідно виховувати у школярів і такі якості, як вимогливість до
себе, самокритичність.
4. Душевна чуйність, теплота,
турбота про дитячу радість – важливі етичні якості вчителя, які визначають і
норми його взаємин з дітьми. Вони мають бути щирими, непідробними і виявлятися
у всіх життєвих ситуаціях. Етичні стосунки не можуть будуватися на черствості і
байдужості, тим більше на жорсткості. Навіть у гніві вчитель має бути гуманним,
уважним до будь-якого прояву чуйності своїх вихованців до інших людей. Чуйність
до дитячої чуйності у сто разів дорожче, ніж сухі повчання про неї. Вчителеві
необхідно учити дітей відчувати чуже горе, уміти переживати невдачу товариша як
свою власну, розвивати здатність відгукуватися на чуже нещастя.
5. Допомога дітям у важкі
моменти – одна з моральних норм, регулюючих стосунки між вчителем і учнями.
Вчитель повинен проявляти в допомозі дітям абсолютну безкорисливість, що
доходить деколи до самопожертвування. Його обов’язок – чуйно відноситися до
дітей, охоплених душевним сум'яттям, не заподіювати дитині зайвий душевний
біль.
6. Педагогічна етика не
визнає безконфліктного виховання, але вирішувати моральні конфлікти необхідно
не методами адміністративного натиску, а шляхом знаходження компромісних
вирішень. Нервозність в конфліктних ситуаціях, категоричність оцінок дій і вчинків
учнів сприяють лише накопиченню негативного заряду у етичній атмосфері.
7. Вчитель повинен довіряти
думці учнівського колективу, постійно радитися з учнями, вивчати їх думку з
приводу заходів, що проводяться, не підміняти їх, не «активізувати» окликом або
загрозою.
8. Щадити самолюбивість
школярів, оберігати слабких, соромливих від кепкувань і образливих випадів їх
невихованих товаришів, не допускати злої іронії при прояві дітьми допитливості
– одне з важливих правил, яким повинен керуватися вчитель у взаєминах з учнями.
9. Вчителеві слід уважно
підходити до оцінки етичних вчинків хлопців, старанно вивчати мотиви цих
вчинків.
10.Розумно використовуючи
різні форми учнівського самоврядування, вчителеві слід поступово направляти
громадську думку на вдосконалення системи етичних стосунків, її саморегулювання.
11.Вчитель не повинен
зловживати довірою учня. Це завдає останньому глибокої душевної травми. Він не
повинен використовувати дитину як інформатора про поведінку дітей в класі і
поза школою. Це підло і не відповідає нормам загальнолюдської моралі. Неупередженість,
мінімум підозрілості або повна відсутність її – обов'язкове правило для
вчителя.
12.Вчитель не повинен
ділити своїх вихованців на коханих і нелюбів. Гнів з приводу поганих вчинків
дітей не повинен переростати у антипатію до них.
13.Вчитель повинен шукати
і знаходити в кожному вихованцеві позитивні якості і саме на них будувати свої
стосунки з дітьми. Необхідно заохочувати ініціативу дітей, але не захвалювати
ініціативних, не породжувати зарозумілість в одних, підриваючи віру в себе в
інших.
14. Непримиренне
відношення вчителя до всякого зла, несправедливості, нечесності, моральною
нечистоплотності і так далі повинно підкріплюватися його трудовою діяльністю і
всім способом життя. Його етичні позиції мають бути явними і абсолютно
очевидними для учнів.
15.Вчитель не повинен
зловживати довіреними йому інтимними таємницями учнів, нагадувати дітям про
давно врегульовані конфлікти.
16. На правах старшого і
навченого етичним досвідом людини вчитель повинен формувати у школярів етичні
орієнтири, використовуючи для цього позитивний підхід до оцінки явищ, фактів,
але не забуваючи при цьому про формування нестерпного відношення до негативних
явищ.
17.У спілкуванні з дітьми
необхідно знаходити спільну мову, потрібний тон. Індивідуальний підхід – один з
основних елементів і вимог педагогічної тактики.
18. Розвивати у дітей
здатність відстоювати свої переконання, засновані на чіткому уявленні про добро
і зло – одна з важливих вимог етики справжнього вчителя.
19.Виховання нової людини
можливе за умови таких взаємин з учнями, які ґрунтуються на взаємоповазі,
взаєморозумінні і єдності цілей. Лише глибокий інтерес вчителя до учнів,
вивчення їх індивідуальних здібностей, гуманне відношення до них, турбота про
їх духовність і фізичний розвиток дозволяють зробити учбово-виховний процес
свідомим і цілеспрямованим.
Постарайтеся названі норми зробити правилами вашої професійної поведінки. Поза всяким сумнівом, дотримання їх укріпить ваш авторитет.
Написання поурочного плану
Поурочний план - дзеркало роботи
викладача, пишеться систематично на кожний урок і повинен бути змістовний і
акуратний.
Поурочний план повинен включати такі
основні питання: дату, найменування класу, тему і мету уроку, питання для
опитування, розгорнутий план викладу нового матеріалу, питання, задачі чи приклади
для повторення та закріплення нових знань, проблемні питання, домашнє завдання,
унаочнення уроку, методику його проведення.
Краще всього поурочний план вести в
одному зошиті і писати на одній сторінці листа, а другу сторінку залишити для
заміток, де можна записати на майбутнє цікаву для себе думку, чи більш вдалий
спосіб викладу матеріалу, вирізку з газети, новинки в галузі і т. д.
Складаючи поурочний план, викладач
повинен думати і про те, щоб урок був змістовний, цікавий і приніс учням не
тільки знання, а й задоволення.
Підготовка викладача до уроку
Готуючись до уроку, викладач повинен вияснити тему уроку, мету уроку, тип уроку, основні питання уроку.
Проаналізувати
результати попередніх уроків.
Переглянути план
попереднього уроку.
Вивчити матеріал з
підручника, переглянути спеціальну та методичну літературу.
Підібрати наглядні
посібники, фактичний матеріал, методичну літературу, роздатковий матеріал.
Продумати план уроку,
питання та їх послідовність.
Врахувати вікові
особливості учнів, важкі для розуміння місця.
Скласти план уроку,
конспект уроку.
Оцінити навчальне і
виховне значення матеріалу.
Підготувати все
необхідне для уроку.
Перевірити готовність до
уроку свою, учнів, обладнання.
Аналіз уроку
1. Загальні відомості про
урок. |
Дата, клас, назва предмету, прізвище
викладача, готовність класу, кількість учнів, тема уроку, мета уроку. |
2. Тип уроку. |
Доцільність вибраного типу уроку з точки
зору вивчення даної теми. Наскільки
чітко і послідовно розміщені окремі елементи уроку. |
3. Зміст уроку. |
Відповідність з програмою, повнота та
науковість поданого матеріалу. Зв'язок
теорії з практикою, зв'язок з сучасністю, доступність викладу, чи володіє
викладач в достатній мірі матеріалом. |
4. Метод викладання. |
Чи відповідає метод викладання змістові
і типу уроку, а також віковим особливостям учнів. Чи забезпечується принцип
наочності та активності навчання? Види самостійних робіт учнів, їх методична
цінність. Способи перевірки та оцінки знань учнів. Способи перевірки домашнього
завдання. |
5. Робота учнів. |
Наскільки учні були включені в активну
роботу пізнання і засвоєння. Чи були вони уважні, зацікавлені. Чи були порушення
дисципліни на уроці, чим це викликано? |
6. Робота викладача. |
Уміння володіти класом, організувати
його для роботи, його активність. Уміння створювати добру дисципліну, стиль і
тон в роботі. Педагогічний такт, емоційність. Зовнішній вигляд, культура
мови, чи користується авторитетом у учнів. |
7. Результати уроку. |
Виконання плану. Досягнення мети. Об'єм і якість знань. Виховне і навчальне значення
уроку. |
8. Висновки і пропозиції. |
Позитивні та негативні сторони уроку. Як
удосконалити позитивні сторони уроку і як уникнути негативних сторін. Оцінка
уроку. |
Як реагувати на неадекватну поведінку учнів
Правило 1.
Навчіться акцентувати увагу на
вчинках (поведінці), а не на особистості учня.
Правило 2.
Зробіть щось із своїми негативними
емоціями, контролюйте їх.
Правило 3.
Не посилюйте напруження ситуації:
·
не підвищуйте голос;
·
не вимовляйте фразу на кшталт «Учитель поки що
я»;
·
не використовуйте такі пози та жести, які
«тиснуть»;
·